torsdag 30. juni 2016

Fortidens jernbanetrasé?

Det er besluttet at jernbanen skal gå gjennom både Sarpsborg og Fredrikstad sentrum. Andre forslag til trasé, langs E6 eller over Rolvsøy, er forkastet for lenge siden. Blir det mer mas og flere omkamper nå så står vi i fare for å falle ut av gjeldende Nasjonal transportplan.

Selv tilhører jeg gruppen som har vært enig i valget om at toget skal stoppe i sentrum av begge byer. I tillegg bor jeg i området like ved den planlagte Grønli stasjon, og jeg er togpendler, så for meg vil den foreslåtte løsningen være glimrende. Så hvorfor skriver jeg ”fortidens jernbanetrasé”? Fordi en revolusjon i samferdsel er i gjære. Så vidt meg bekjent har denne revolusjonen ikke blitt hensyntatt under planleggingen, hverken av jernbanetraséen eller de store, nye veiprosjektene i Nedre Glommaregionen. På trappene står en game changer: selvkjørende biler.

Da det ble vedtatt at den nye jernbanen gjennom Fredrikstad-Sarpsborg skulle ha stasjoner i begge byers sentra var selvkjørende biler en utopi få tok seriøst. Dette har forandret seg. Det er nå like før selvkjørende biler og minibusser slippes løs på enkle veistrekninger rundt om i verden. I løpet av relativt kort tid vil de slippes løs i trafikken generelt. Spørsmålet er ikke om det kommer selvkjørende biler og minibusser, spørsmålet er om det tar 2 år eller 30 år før selvkjørende biler er vanlig. 


Slik jeg ser det er vi i ferd med å gå i den klassiske fellen nok en gang, ved at vi planlegger morgendagens prosjekter basert på gårsdagens teknologi. For hva var det folk ønsket seg på tiden da Edison oppfant lyspæren? De ønsket seg stearinlys som var enda mer lyssterke, billigere og varte lenger.  Hva var det folk ønsket seg på tiden da Henry Ford begynte å produsere biler? De ønsket seg raskere og sterkere hester. Bedre hestemøkkhåndtering. Kun et fåtall så for seg de store omveltningene bilen og lyspæren ville medføre. Og nå planlegges jernbane og veier i Nedre Glommaregionen, såkalt hundreårsprosjekter, så vidt meg bekjent uten å utrede, uten en gang å nevne eller tenke tanken om, hvordan selvkjørende biler vil forandre samferdselen i regionen.

Så hvordan vil selvkjørende biler og busser påvirke samferdselen? I stedet for store busser som går hvert kvarter vil det være mindre enheter som går kontinuerlig, hvert minutt. Flere vil antakelig bruke disse flåtene av små kollektive kjøretøy. Kjøretøyene vil bli mer individualisert, med langt flere stoppesteder, kanskje vil de til og med hente deg der du bor. Hvis vi tør våge, rent teoretisk, å tenke oss en stasjon på Rolvsøy, så vil et scenario med en flåte av selvkjørende kollektive biler gjøre at omtrent 100 000 mennesker i Nedre Glommaregionen vil kunne gå ut i veien, bli plukket opp av en selvkjørende bil, og være på Rolvsøy stasjon i løpet av 10 minutter. Med andre ord kortere tid enn det de fleste togpendlere bruker på å gå eller sykle til togstasjonen i dag. For ikke snakke om alle de som hver morgen pendler inn til våre bysentra med bil for å ta tog til Oslo – en totalt ulogisk retning å pendle da morgentrafikken inn til våre bykjerner bør være forbeholdt de som faktisk må inn til byene.

Olli, en liten, selvkjørende buss som er i ferd med å slippes ut på utvalgte steder i byer som National Harbour, Las Vegas, Miami, Berlin, København og Canberra. Link
Når planleggingen har tatt år på år på år på år, og det nå synes klart at det kommer til å komme en game changer før prosjektet er ferdigstilt, mener jeg man i det minste må ta en rask og kort utredning på om dette momentet forandrer grunnlaget for beslutningen om at jernbanen skal gå innom begge bysentra. Å bygge togstasjoner i og jernbane gjennom Fredrikstad og Sarpsborg sentrum er dyrt, det er svært mange private og offentlige bygg som må rives,  til og med en stor skole må jevnes med jorden, og da må man være sikker på at dette sentrumsalternativet er langt bedre enn alternativene, for eksempel med felles stasjon på Rolvsøy.

For meg har åpenbaringen om at selvkjørende biler snart blir en realitet totalt snudd dette på hodet: med selvkjørende biler er det ikke bare slik at sentrumsalternativet ikke er så mye bedre at det rettferdiggjør raseringen av langt flere bygg og boliger, jeg mener at Rolvsøyalternativet faktisk vil være bedre, også dersom man ser på kollektivtilbudet uavhengig av de ekstra utgiftene og ekspropriasjonene som sentrumsalternativet fører med seg. Med selvkjørende biler må toget konkurrere på tid. Det må være raskt. For hvis Sarpinger som pendler til Oslo likevel bruker selvkjørende bil inn til togstasjonen, hva er incentivet for at de skal ta toget fra Sarpsborg hvis det går fortere å kjøre selvkjørende bil inn til Råde og hoppe på toget der? Og hvorfor skal de ikke kjøre hele veien inn til Oslo?

Gjennom en helhetlig planlegging av jernbanestasjon, ny 109-vei og ny bro over Glomma, vil Nedre Glommaregionen kunne bli Norges spydspiss i kollektivtransport, med selvkjørende minibusser og biler som går mellom byene og som mater toget. Dette vil bringe med seg lokale, innovative arbeidsplasser, noe området sårt trenger.

Med store, nært forestående veiprosjekter i Bypakke Nedre Glomma, ny 109-vei og ny bro over Glomma, samt ny jernbanetrasé, bør Ketil Solvik-Olsen sette ned en gruppe bestående av representanter fra Jernbaneverket, Statens Vegvesen, Østfoldbanen, NSB, lokale politikere og noen med kompetanse innenfor selvkjørende biler, som kan se helhetlig på hvordan selvkjørende biler vil påvirke samferdsel i Nedre Glomma. Spesielt bør de se om dette nye momentet, selvkjørende biler, er av vesentlig betydning for lokalisering av jerbanetraséen og jernbanestasjonene i Sarpsborg-Fredrikstad. Jeg snakker ikke om en årelang, ny utredning, men en rask utredning som viser at de ansvarlig for disse prosjektene i det minste har vurdert fremtidens samferdsel i lys av fremtidens teknologi. Og skulle man likevel ende på at selvkjørende biler ikke forandrer synet på at vi skal ha jernbanestasjoner i sentrum av begge byer, så vil en slik utredning likevel være nyttig. Den vil starte tankeprosessen om hvordan fremtidens kollektivtrafikk skal utformes i Nedre Glommaregionen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar