tirsdag 7. juni 2016

Planlegg for selvkjørende biler!

Kronikk i Fredrikstad Blad 7. juni 2016

Vi står overfor den største omveltningen innen samferdsel siden bilen erstattet hesten. Innen relativt få år vil veiene være fulle av selvkjørende biler. Samtidig planlegges flere store veiprosjekt, togstasjoner og nytt dobbeltspor i Nedre Glommaregionen. Ved planlegging av disse store prosjektene må det tas hensyn til hvordan selvkjørende biler kommer til å revolusjonere samferdsel.

Bare så det er sagt: at det vil komme selvkjørende biler er ikke en spådom. Det er ikke science fiction eller vidløftige fremtidstanker som kanskje, kanskje-ikke blir realitet. For å bruke ordene til forfatteren William Gibson: ”The future is here. It’s just not evenly distributed yet.” Fremtiden er her. De selvkjørende bilene er her allerede, de må bare bli et lite hakk bedre før de slippes fritt løs på veiene. Det vil skje snart.

For selvkjørende biler fungerer allerede ganske bra. Googles selvkjørende biler har lenge kjørt rundt i vanlig trafikk i flere byer i USA, riktignok med sjåfører som sitter klare til å gripe inn dersom det skulle oppstå en farlig situasjon. Det største problemet er at de selvkjørende bilene rapporteres å være noe defensive i kjørestilen, de klarer ikke å tolke den sosiale interaksjonen mellom trafikanter som ofte oppstår i bykjøring.

Et annet firma som tar sikte på å bli en stor aktør innenfor elektriske, selvkjørende biler er Tesla. Høsten 2015 lanserte de en autopilot som gjorde deres biler selvkjørende på motorveier og andre enkle veistrekninger. Man kan også laste ned en applikasjon på mobilen som gjør at man ved et enkelt tastetrykk kan få bilen til å kjøre ut av garasjen og gjøre seg klar til avgang på et forhåndsbestemt sted i oppkjørselen. Apple skal også være i ferd med å kaste seg inn i kampen om selvkjørende biler. De værer at dette vil bli den neste store samfunnsmessige og teknologiske omveltningen.

Alle de store tradisjonelle bilselskapene og andre eksperter innen feltet er enige om at selvkjørende biler vil bli en realitet. Spørsmålet er når dette vil skje. De mest optimistiske anslagene sier 2 år, de mest konservative anslagene sier 30 år.

Elon Musk, eier av Tesla, står bak et av de mest optimistiske anslagene. Den 10. januar i år uttalte han på Twitter at om ca 2 år vil du kunne få bilen din til å hente deg hvor som helst. Han tok eksempelet om at bilen er i New York og du selv i Los Angeles. Ved et tastetrykk på mobilen vil bilen kjøre og hente deg eksakt der du er. Bilen vil selv stoppe og lade seg opp på veien. Den samme Musk har også uttalt at om 6-7 år vil  halvparten av nyproduserte biler være fullstendig selvkjørende.


Elon Musk er altfor optimistisk, sier mange. Men merk at GM sier de vil selge selvkjørende biler i 2020, BMW sier de skal selge selvkjørende biler i 2021, Ford sier 2020, Toyota 2020, US Secretary of Transportation sier selvkjørende biler vil være over hele verden i 2025, Google sier 2018.  Med andre ord vil det være overraskende dersom vi ikke i løpet av 10 år har selvkjørende biler på veiene her i Norge.

Planleggingen av hvordan vi skal tilrettelegge for denne nye epoken innenfor samferdsel bør derfor starte nå. For dette vil påvirke livene våre kolossalt, til det bedre. Det er vanskelig å spå akkurat hva slags forandringer denne revolusjonen vil bringe med seg, men noen punkter er relativt sikre. Flere vil ta i bruk bil. Det vil bli en utstrakt og billig taxinæring – Uber har allerede startet planleggingen av dette og de har uttalt at de vil ha en stor flåte av selvkjørende biler i 2030. Innenfor området Sarpsborg-Fredrikstad vil man ikke lenger ta tog eller buss, man vil bruke selvkjørende taxi som tar oss fra dør til dør. Tog og buss (som også vil være selvkjørende) vil være forbeholdt lengre distanser. Det vil være mindre behov for sentrumsparkering, men større behov for levering- og hentesoner og tiltak som gir god trafikkflyt.

Nedre Glommaregionen står overfor noen store beslutninger innenfor samferdsel. Det kommer nye løsninger for riksvei 110, 111 og rundt av/påkjøringer til E6. Det diskuteres også sted for ny bro over Glomma, ny/bredere RV-109 med mulig busstrasé og nye togstasjoner som er vedtatt at skal ligge i respektive bysentra (dessverre, med selvkjørende biler vil det antakelig være mer hensiktsmessig med én felles stasjon for Sarpsborg-Fredrikstad utenfor bykjernene).

Det er viktig at vi i slike store byggeprosjekter tar selvkjørende biler inn som et moment i planleggingen. Togstasjonene må få tilstrekkelig med levering- og hentesoner og veier må merkes og bygges på en måte som gjør de best mulig egnet for selvkjørende biler. Selvkjørende biler kommer til å være på veiene før mange av disse store prosjektene står ferdige, så det er viktig at vi planlegger for dette nå.  For fremtiden er ikke jevnt fordelt. La fremtiden komme tidlig til Nedre Glommaregionen, det vil være arbeids- og tidsbesparende for oss alle!

Tillegg
Se den fantastiske reaksjonen til en eldre dame som kjører med Teslas autopilot for første gang:


Andre linker:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar